Sivut

torstai 2. syyskuuta 2010

She's not a Barbie doll

Mua jaksaa hämmentää tämä aihe kerta kerran jälkeen. Ilmeisesti suomessa goottiskenen ihmiset on noin 90 prosenttisesti S-kokoa ja jalka sais ilomeisesti olla 38-39 kokoa, KORKEINTAAN. (joojoo, I know, yleisin koko blaahblaah...)

Olin äsken nimittäin ihmettelemässä Huuto.netin ihmeelllisessä maailmassa että mihin sitä rahat hukkaiskaan, Ebayta vois toki harkita mut en uskalla ekaa kertaa koskaan alkaa leikkimään Paypalilla, ties minne ne rahat menis. :) Mutta niin, huutis. Kaikki liian pientä, oon goottivaateosastolta selannut nyt 35 sivua  (liikaa vapaa-aikaa, ehei...) ja turhautunut.
Yleensäkin, minne tahansa suomalaiseen alternative-puljuun menee katsomaan et millasta kudetta sieltä löytyis, niin kokovalikoima on lyhyesti ilmaistuna pientä. Mua jaksaa kyrpiä tämä. Olen lähettänyt pariin suomalaiseen tunnetuimpaan ns. goottikauppaan palautetta et nyt prkl isompiaki vaatteita kehiin. Ja joo, mielellään enemmänki ku yks kappale.

Heräskö teillä siellä joku ajatus minkälainen sotanorsu täällä jaksaa tänne valittaa sen sijaan että olisi liikkumassa? :D

Noh, antakaas kun kerron.
Olen 170cm pitkä, paidat ja yläosat yleensä joustavissa vaatteissa XL kokoa (siis EI, Lipin XL ei mene päälleni kirveelläkään, puhun esimerkiksi h&m:n vaatteista) ja joustamattomissa varmaan XXL. Lanteeni on leveä, eli mitään L-koon minaria ei mulle päälle saa. Ehkä just ja just yhden jalan ympärille :D! Housujen koot mulla on vaihdellu aika paljon, mun kaapista kun löytyy 2XL, 3XL, 54 kokoset housut ja yhdet 56 jotka ei mahdu mulle (minäkin sinua, Ellos). Pää on varmaan jtn 59cm tai 60cm. Niin, ja kengät mulla on kokoa 42. Arvatkaa kuin monta kertaa olen kironnut kun naisten koot yleensä tuppaa loppumaan kokoon 41. :)

Asiasta toiseen. Valmisvaatteiden plus-puolella jotenkin automaattisesti oletetaan että ylävartalo on suuri. Nii, entäs me takamuksen omistavat pienempi rintaiset? :D Tämän huomaa erityisesti valmiskorsettia ostaessa, joissa kuppi on suunniteltu mun tissejä ainakin kaksi kuppia isommaksi. Kaunista, kerrassaan..

Ainiin! Lisäks niiden mun himoitsemien vaatteiden ei tarviis maksaa miljoonia..
Tai ehkä mä isken jonkun rikkaan miehen itselleni (jepjep...) :D

Pistetääs vielä kuvatodistetta vuodelta 2007, oon mielestäni aika saman kokoinen vieläki!

..ja vuonna 2008.

Ps. Olen ollut aina pyöreä, en ole sairas :) On tätäkin tultu kyselemään...

Mutta hei, eikö teitä vituta koskaan? :D

19 kommenttia:

  1. Et uskokaan kuinka ottaa päähän! Jalka on jotain 42-43 ja vaatteet siinä 46-48. Joo ja ne Elloksen farkut...paskanmarjat ne mee ees jalkaan ja persvako vilkkuu ku se on kuulemma muotia. Lip Servicen vaatteet ois ihania mutta kun ei ees se XXL mee päälle (kiinalaisillako ne mitat ottaa???!!!).
    Korpee niin että näköö haittaa.

    VastaaPoista
  2. Ah, Sanski, kohtalotoveri. :')
    Nojooo, ja sit kun saman brändin sisälläkin saattaa mitoitus vaihdella nii AAAAAARGHH...

    Mulla on sama, ei mee lipin vaatteet päälle ei.
    Naureskelin niiden mittataulukollekin, kun siinä lukee jtn että joo saattaa vaihdella sitten malleittain, emme voi luvata että mahtuu päälle :---)
    Ihanaa tää elämä.

    VastaaPoista
  3. Argh, tiedän tunteen. Itsekin isompikokoisena goottinaisena kiukuttaa tuo goottikauppojen mitoituspolitiikka. Eniten nauratti kun selailin X-tra-xin katalogia, jossa eurooppakoko 42 on XXXL. Vaikka sieltä jotakin omankokoista saattaisi löytyäkin, ihme kyllä, ei ole kovin imartelevaa tilata XXXXXL-kokoisia vaatteita. Ja esim. KappAhlin kokotaulukossa olenhan vasta pikkuruinen L (44/46) :D Tykkään muuten blogistasi, olen stalkkaillut sitä jo pitkän aikaa :)

    VastaaPoista
  4. Mie olen kokoa M, joka on aika yleinen mutta jaan kyllä tuon vitutuksen. Ei mullekaan mene päälle melkein mikään vaate morticiasta yms. Ja lipin vaatteissa pitää olla koko L/xL joita ei edes ole saatavina melkein missäin vaatteessa. ROAR.

    VastaaPoista
  5. Minä en ole yhtä iso, mutta ongelmani on! Esimerkiksi Lip Servicen vaatteista on turha haaveilla, samoin huuto.net-shoppailusta :-) Ei sieltä koskaan löydy mitään (käytettyälipservicerompettaköhköh), vaikka olen kokoa 40-42 eli medium/large. Minkä kokoisille ne vaatteet oikein on suunniteltu? Kiukuttaa tuommoinen.

    VastaaPoista
  6. Hyvin outoa... näytät kuvissasi kauniilta! Enkä olisi uskonut sinun olevasi XL kokoa:) Korkeintaan L!:)

    Itse olen kokoa S/M=36/38,jotkut 34 vaatteet menevät päälleni, mutta eivät housut.Olen itse todella leveä lanteinen ja harteikas. En ole ikinä ollut sujut vartaloni kanssa, enkä varmaan koskaan tule olemaan:(

    Kengän kokoni on:34-36! Riippuu valmistajasta:)

    Itse henkilökohtaisesti pidän alle 42:n vaatekoon ihmisiä pienenä. Itse nään jopa 36 vaatekokoisen ihmisen isona... mutta kun, luita ei voi pienentää:(

    VastaaPoista
  7. Kryoni, niimpä, niimpä! Sielläkin kaikki kivoimmat vaatteet on vaan pienissä koossa, ja sit kun menee selaamaan sinne "isojen" puolelle niin kaikki on niin telttaa... :/ Voisivat Eurooppaan yhtenäistää nuo mittataulukot. Tai jotain.

    Sister September, niimpä :/! Mullakin aina tuurista kiinni jos siel löytyy jotain mulle sopivaa. Yleensä ostan sieltä lähinnä asusteita, juurikin tuon kokopolitiikan takia.

    Foxie, näimpä. :D Suurin osa huutiksessa olevista lipin vaatteista oli kokoa s, korkeintaan m. Yhden "L"-koon vaatteen taisin nähdä. :D

    Ramiina, voi ku sie oot pikkunen! :) Ja kiitos!

    VastaaPoista
  8. Rohkea kirjoitus beibeh <3 Oon ylpeä susta! Ja kyllä kuten ollaan usein puhuttu, itseäkin vituttaa tuo kokopolitiikka. Goottivaatteissa XL vastaa M-kokoa. Lipin vaatteista puhumattakaan. Ja minulla on kenkien kanssa se päinvastainen ongelma :D Löydäpä 35 kokoa olevat korkokengät? Not. Mä tykkään tuosta rastakuvasta <3 Oot kaunis.

    VastaaPoista
  9. Hieno teksti Annesein <3 Ehkä mä vielä kunnostaudun ompelijana ja teen sulle jotain kivaa >:) Mutta kyllä nuo kokohaarukka vois munkin mielestä olla pikkusen laajempi. Ja miten voi olla mahdollista, että mulla on Lipin vaatteista ollut kokoa S,M ja L ja kaikki on ollut sopivia? :DD ei voi käsittää.. yhtäkkiä S vastaakin samaa kokoa kun L mitä vittua? xD

    VastaaPoista
  10. jaan vitutuksesi myös. Vaatteita saa ostaa vähän entten-tentten-minkä koon ottais ja mahtuuko päälle. Itse ebayaan melkein kaikki vaatteeni, aina on vaatteet tullut perille eikä rahatkaan ole kadonnut.
    Olet upea nainen nuissa kuvissa.
    Blogiasi olen lukenut pidempään, harvoin tulee kommentoitua.

    VastaaPoista
  11. ongelmani on vaatteiden suhteen vähän toisenmoinen, vyötärö ja lantio mahtuu, mutta nämä tissit ei mihkään sitten mahdukkaan. Ärsyttää korsettien ja mekkojen kohdalla suunnattomasti! Ja sopivien rintaliivien etsintä: tuskaa.

    VastaaPoista
  12. That's the reason mie haluan vaatetusalalle, mä haluan antaa kaikille mahiksen ilmaista itseään koosta riippumatta. :) hjuva teksti. Sie nyt minut tiiät, sellanen 156 senttinen tappi, kengänkoko 36 ja vaatekoko Xs-M hyvin rankasti vaatteesta riippuen. Mä koen olevani ideaali vaatteenostokokoinen, löydän helposti kokoisiani vaatteita.

    VastaaPoista
  13. Ooh! :) Mukavaa kun nää mun tekstit herättää ajatuksia!

    Kiitossia.<3

    VastaaPoista
  14. Oot kyllä niin helkkarin kaunis ettei tosikaan. O.O

    VastaaPoista
  15. Löytäisipä jostain kotomaan kamaralta kivoja hepeniä... Itse olen vuosikaudet tilaillut vaatteeni ebaysta, kun yksinkertaisesti ei vaan löydy Suomesta mitään.

    VastaaPoista
  16. I feel your pain!
    Mä olen myös ihan oudon muotoinen L-XXXXXXXL (:D) -kokoinen, ja ketuttaa ihan tolkuttomasti kun vähän erikoisemmat ja kunnolla gootahtavat vaatteet ei vaan sovi päälle :/ Tuurilla jostain Backstreetilta tai Cybershopista löytyy joku kiva "peruspaita", joka joustaa sen verran ettei se tunnu ihan nakinkuorelta.

    Viimeksi tilasin mittatilauksena hameen Moonmaiden Gothic Clothingista briteistä, oli tosi edullinen ja paljon laadukkaamman tuntunen kuin mitkään Mortician ylihinnotellut rytkyt (mulla on siis sieltäkin ostettu kunnolla venyvä tyllihame, joka on jo ihan rikki). Tuolla sähköposteihin vastataan nopeasti, palvelu on asiallista, eikä postikulut oo päätähuimaavia :) Eikä tosiaan mittatilauksesta oteta mitään järjettömiä lisiä. Meinaan tilata tuolta uuden hameen heti kun osaan päättää minkä tilaisin ;) Mä tein tota tilausta varten itelleni PayPal-tilin, jonka vaan yhdistin Visa Electroniin, ja sillä tavalla tuon maksukin oli ihan yksinkertaista. Muuten en ookaan vielä PayPalia uskaltanut käyttää :P
    Käy katsomassa: http://www.moonmaiden-gothic-clothing.co.uk/

    Lisäksi hiljattain löysin uuden nettikaupan, Hazard shopin. Sieltä löytyi ainakin takkeja ihan mukavasti isoissakin koissa, esim. 5XL. Kannattaa tietty ehkä etukäteen kysellä vähän noiden vaatteiden mittoja ettei turhaan joudu tilailemaan ja sovittamaan.
    http://www.hazardshop.net/index.php

    Tsemppiä etsintään, saa tulla kertomaan jos jotain uutta tapahtuu tällä rintamalla :D

    VastaaPoista
  17. Henni aww, kiitos ihanasta pitkästä kommentistasi ja vinkeistä! Pitää tsekata noi linkit :)

    VastaaPoista
  18. Huomenta! Tähän on pakko kommentoida koska olen myöskin kohtalontoveri, tavallaan.

    En ole käyttänyt housuja vuosiin ihan vaan siksi, että hyvännäköisiä sellaisia mulle ei vaan löydy. Pyllyni menee parhaiten kokoihin 42-44, mutta jalkani ovat niin hurjan pitkät, että kaikki mahdolliset housut jäävät aina vähän liian lyhyiksi, ja ison pyllyn (siis suhteutettuna muuhun vartaloon ison pyllyn) kanssa se näyttää tavallistakin typerämmältä.

    Leggingsit ja sukkahousut ovat siis mun housut... Sekä jotkut haaremi- ja vintagebyysat, joiden malli antaa pitkillekin jaloille tilaa (pussimalli).

    Mulla oli ennen 42-43 jalka ja käytin lähinnä miesten kenkiä, koska naisten kenkäkaupoissa tuli vaan itku. Kaikki naisten kengät, joista valmistetaan kokoa 42, ovat yleensä musta aivan helvetin rumia :( Ja täytyykin kysyä, et miksi nättejä kenkiä ei valmisteta isommille jaloille, ikinä?! Eikö isojalkaiset naiset saisi käyttää kivoja kenkiä, häh.

    No, en tiedä mitä tapahtui, mutta jalkani pieneni yhtäkkiä kokoon 41 ja nykyään mulle menee melkein mistä tahansa kenkämallista se koko 41. Nyt voin käyttää mitä kenkiä tahdon, ja ongelma on lähinnä se, että miten rahat riittää, kun tahdot kaikki mahdolliset ihanananananat kengät mitä kaupoista löytyy!

    Mutta kyllä siinä oli ennen taistelemista siinäkin... So, I can feel your pain too!

    -Karoliina

    VastaaPoista

Hey, sinä anonyymi stalkkeri, muistathan jättää aina nimimerkin niin tunnistan kuka olet! Ei asiatonta kommentointia, thanks. :)